Rapporter/Reports


Pressmeddelande VOS 12 september 2022 (ladda ner)

Pressmeddelande

Slutsatser och rekommendationer efter valobservation av de svenska allmänna valen den 11 september 2022

VOS – föreningen valobservation i Sverige (valobservation.se) genomförde under valdagen en valobservationsinsats med 95 observatörer från 21 länder. Valobservatörerna var från Sverige, Bolivia, Argentina, Guatemala, Nicaragua, Jordanien, Venezuela, Egypten, Georgien, Belarus, Ryssland, Ukraina, Somalia, Litauen, El Salvador, Moldavien, Peru, Azerbajdzjan, Frankrike, Polen och USA . Vi besökte 289 vallokaler i fyra kommuner i Stockholms län, samt två i kommuner i Norrbotten.

Observatörerna konstaterar att det svenska systemet är transparent, valobservatörerna blev väl emottagna och fick svar på sina frågor. Situationen i vallokalerna var lugn och städad, även om det tidvis uppstod köer på grund av den regelförändring som skett. Vissa problem med valhemligheten kvarstår, men på det stora hela innebär reformen med avskärmade valsedelsbord en förbättring och är ett steg i rätt riktning. 

Valsedelsbordet

Vi såg i huvudsak tre olika planeringar av vallokalerna. 

(1)Valsedelsbord inne i vallokalen

Square

Description automatically generated with medium confidence

(2)Valsedelsbord utanför vallokalen

Diagram

Description automatically generated

(3) Gemensamma valsedelsbord för flera vallokaler

Diagram

Description automatically generated

(4) Rum i fil

Diagram

Description automatically generated with low confidence

Valobservatörerna konstaterar att lösning (1) var den som fungerade bäst, både då det gällde valhemligheten och när det gäller köbildning. I det fall de var två eller flera valsedelsbord inne i vallokalen var det ännu bättre. Generellt så är valobservatörernas intryck att reformen förbättrat situationen, förutsatt att den implementerades väl. Ett problem som uppstod i vallokaler av typ (2) och (3) var vad vi valt att kalla “mingelproblemet”, dvs att väljare fritt kunde mingla med varanda efter att de tagit valsedlar och skulle gå in i vallokalen, eller stod i en kö till vallokalen med sina valsedlar i handen. De visade också ofta sina valsedlar för den som i dörren delade ut kuvert.

Observatörerna rekommenderar valnämnderna att se till att röstningen alltid sker längs en tydlig linje för en väljare i taget (till exempel enligt skiss nedan) för att undvika valsedelsmingel. Vi rekommenderar också att kuverten delas ut före valsedlarna, eventuellt ligger på bordet mellan valsedelsbord och valskärm längs med linjen. I ett system där kuverten delas ut efter valsedlarna uppstår alltid en situation där det är upp till väljaren att dölja sin röst.

En annan lösning, men som troligen kräver en regeländring, är den “norska lösningen”, det vill säga att väljaren gör i ordning sin röst redan vid det avskärmade valsedelsbordet och att de gröna skärmarna rationaliseras bort. Se skiss nedan.

Timeline

Description automatically generated with medium confidence

Sammanfattningsvis då det gäller reformen och valhemligheten: De flesta lokaler var så planerade att skyddet för valhemligheten hade stärkts, men på en del lokaler (särskilt där mingel uppstod) hade det snarare försämrats.  

Förtidsröstningen

I år, till skillnad från föregående år anlände förtidsrösterna i tid och röstmottagarna hade tid att hantera dem under dagen. Dock såg vi vid ett par tillfällen att en röstmottagare ensam hanterade förtidsrösterna. Röster bör alltid hanteras av minst två röstmottagare. 

Röstmottagningen

Bordet där väljarna lämnar in sina röster hade en kapacitet att ta  emot 50 – 60 väljare i timmen. Under lunchpeaken uppnåddes en platå och då uppstod även köer utanför lokalen, dvs säga i vissa fall mellan valsedelsbordet och vallokalen, med “mingel” som följd.

Gruppröstning

Gruppröstning förekom i mindre utsträckning än 2018 och röstmottagarna var generellt medvetna och ansträngde sig för att upprätthålla denna regel. Trots detta var det ibland svårt för dem att få väljarna att följa deras instruktioner, då medvetenheten inte alltid finns hos väljarna. Särskilt äldre personer som kanske är vana vid att rösta tillsammans kunde bli kränkta av att bli tillsagda. Det behövs tydligare information och upplysning kring detta.

Tillgänglighet

Generellt var tillgängligheten bra. I enstaka lokaler behöver dock en rullstolsanvändare meddela för att få hjälp att öppna en specialingång. Köerna är ett problem ur tillgängklighetesperspektiv. Vissa valnämnder var proaktiva och lät äldre och andra med särskilda behov gå före i kön, men detta var inte en genrell rutin.

Köerna

Oftast 0-15 minuter, men i bland upp till en timme. Vi klockade köerna och vi frågade människor som kom ut ur lokalen efter att de röstat hur länge de väntat och hur de upplevde det. Generellt sett så var väljarna accepterande, i synnerhet som vissa upplevde att det skett en förbättring av processen i själva vallokalen. “Det var värt det. Det här är viktigt” uttryckte en väljare. En intressant detalj är att väljarna inte uttryckte något missnöje när de blev tillfrågade på engelska av våra utländska observatörer. När de blev tillfrågade på svenska hände det att de konstaterade att det var en försämring sedan tidigare år. Köerna var långa men rörde sig konstant framåt, vilket troligen var anledningen till att det inte uppstod så stor frustration. Vårt intryck är att köproblemet kan avstyras med bättre planerade lokaler och fler valsedelsbord.

++++++++++++

Har du frågor om våra resultat och metoder, kontakta 

Ordförande Amanda Valentin 073 502 23 37

Find our observation reports from previous elections:

OBSERVATION MISSION
The Swedish General Elections September 9, 2018
Observations and Recommendations

Rapport från valövervakning
av de svenska valen till riksdag, kommun och landsting 14 september 2014

The Swedish European elections May 25, 2014
Recommendations and observations